Kategori Nocturum NY

Simon Tullstedt på Tankesmedjan Fake Free skriver idag på Nocturum:s blogg om hur Facebook kan ha en alkoholförebyggande effekt.

 

För nio år sedan gick jag ut nian. Jag hade gått samma klass i fem år och högstadiet var en riktigt bra tid. Vi hade bra sammanhållning och fritiden ägnades åt konserter och grillkvällar, cykelturer och shopping. Sen kom gymnasiet. Alkoholnormen gav mig en kalldusch. Plötsligt var det ett sätt att umgås som var i fokus – fyllefesten. Måndagsmorgnarna ägnades ofta åt att skryta om erövrade sexobjekt, förstörda balkongdörrar eller nyvunna blåmärken. Det här var nio år sen och det har hänt mycket med alkoholnormen bland unga sen dess. Men vad är det som har hänt i ungas liv egentligen? Jo, sociala medier har hänt.

Det finns många anledningar att tro att sociala mediers intåg skulle innebära att alkoholnormen stärks – mer reklam, lättare att fixa fester, fyllebilder i flödena. Så beror nedgången på att vi bryr oss mer om att statusuppdatera än att umgås på riktigt? Jag tror att en ledtråd kan finnas i UNF:s YouGov-undersökning. Den visar att många unga dricker för att det inte finns så mycket annat att göra och långt ifrån hälften uppger att de uppskattar känslan av berusning. Ungdomarna i undersökningen dricker alltså inte för att det är det de helst av allt vill göra. Genom sociala medier hittar vi människor som har samma intressen som oss själva och det blir därför lättare att hitta vänner inom – och utöva – sina intressen. Enligt Stiftelsen för Internetinfrastruktur är den här typen av “klustring” den viktigaste trenden inom sociala medier just nu.

Håkan Fransson, drogsamordnare på Öckerö, sade en gång att en av de viktigaste vinsterna han upplevt med ett minskat alkoholbruk bland unga på Öckerö är att tonåringarna umgås på fler olika sätt. Att skapa större mångfald i ungas liv har blivit en av de viktigaste drivkrafterna för Tankesmedjan Fake Free i vårt arbete med att ifrågasätta alkoholnormen. Om mindre alkohol leder till fler sätt att umgås, borde det väl också vara tvärt om – att fler sätt att umgås leder till mindre alkoholdrickande? En studie gjord för ett par år sedan bland amerikanska studenter visar att studenterna får ett rikare socialt liv av att använda sociala medier. Studien visar också att studenterna uppfattar det som lättare att prata avslappnat med nya kontakter på nätet och att det gör att relationen blir mer avslappnad även i verkligheten. Och det är ju precis samma fenomen som många upplever är en av de största fördelarna med alkoholen.

Kanske borde Facebook få pris  för bästa förebyggande insats?

/Simon Tullstedt

Senaste inläggen

Lämna en kommentar