Kategori Nocturum

Idag skriver Andreas Ericsson om hur sociala medier kan användas som ett verktyg för omvärldsbevakning och opinionsbildning inom alkoholområdet. Andreas sitter i styrelsen för Nocturums ägare SSNF och är medlem i IOGT-NTO.

Det finns många sätt att se på sociala medier. Det har inneburit en kommunikationsrevolution, där vi
med ett par knapptryck kan meddela oss om vad vi gör, tänker på och läser till alla som vill ta del av
just ditt liv.

Ett sett att se det är hur det påverkar vår upplevelse av verkligheten. En redigerad bild där vi delar
med oss av tillrättalagda bilder av oss själva, eller söker tröst i svåra stunder. Om det har många tänkt
och reflekterat över. Säkerligen påverkar det även vår bild av alkoholkonsumtionen. Det är lätt att
återskapa den idealiserade bilden med vinglas i motljus som en norm för umgänge och fritid, men det
finns ett annat sätt att se på det.

Vad kan vi lära oss om vi backar tillbaka några steg och söker mönster?

En av nycklarna till nykterhetsrörelsens framgångar i politisk påverkan och opinionsbildning är att man finns i varenda buske. Det innebär att man kan mobilisera krafter för att skapa opinion, men det innebär också att det finns tiotusentals känselspröt ute i landet som är grundläggande för prioriteringen av vilka politiska frågor som är viktiga. Kan man återskapa delar av det online? Förmodligen är det nästa stora utmaning organisationer står inför, och de som lyckas har ett stort försprång på en mängd plan.

En av Googles grundare, Sergey Brin, har genetiska anlag för Parkinsons sjukdom. Just nu är han relativt ung, och det är inte säkert att det kommer att bryta ut, men han har sjösatt ett projekt för att rekrytera 10 000 parkinsonspatienter och undersöka deras DNA och levnadsvanor. Genom Sergeys och Googles kunskap om analys av stora datamängder hoppas de att ta forskningen om sjukdomen längre än vad man gör genom traditionell forskning, där en hypotes först ställs och sedan undersöks. Google ligger också före världens vårdcentraler när det gäller att förutse influensautbrott. Genom att spåra vart sökningar på klassiska influensasymptom sker sjukvården få tidiga varningar om utbrott och planera sina resurser därefter.

Det finns också affärsmöjligheter i det här. Genom att spåra konsumtionsmönster har butikskedjan Target i USA vetat när en kund blir gravid, och på så sätt riktat erbjudanden om barnkläder till den gravide, innan kunden själv vetat om att den var gravid

Vad kan nykterhetsrörelsen lära sig av detta? Vi har ju inte tillgång till svenskens eller våra medlemmars vanor eller har Googles resurser för att studera alkoholens effekter.
98 % av den insamlade informationen är idag online, och genom att börja lyssna till den mer
strukturerat kan vi förmodligen lära oss massor. Data kostar allt mindre att lagra, algoritmerna blir allt bättre och processerna går snabbare.

Den amerikanska organisationen Upwell gör just detta. De bevakar havsmiljöfrågor online, och kallar sig ”havets PR-byrå”. Genom att lyssna på vad som skrivs om exempelvis hajar på Twitter, Facebook och i onlineforum får de inte bara en bra bild om människors attityder till ämnet, och vad viktigare är – de kan följa hur de ändras över tid. De fångar också upp historier som annars bara skulle läsas av de närmast sörjande och ger uppmärksamhet till detta. De lanserar 2-3 minikampanjer i veckan baserar på detta, och följer hur de går.

Genom att ta tempen på människors diskussioner online, sprida lätt delbara argument och historier samt följa hur deras insatser tas emot kan de vara med och forma bilden av en mängd viktiga sakfrågor som alla är viktiga för en levande havsmiljö. Tänk om nykterhetsrörelsen skulle kunna göra detta. Att lyssna på vad folk pratar om på internet, följa det och göra det lätt för människor att ta ställning i små frågor som ändå är viktiga för en solidarisk alkoholpolitik. Precis som att det är formerande symbolhandling att skriva under en protestlista om minskade införselkvoter är det att twittra om samma sak, plus att fler läser det.

Vi skulle också kunna bidra i kunskapsarbetet. Vad sägs om Rosérapporten – om alkoholen i
Almedalen, Idioter och gamla tanter – bilden av IOGT-NTO online eller varför inte rikta
värvningskampanjer dit många taggar tweeten med #vitvecka.

Läs mer här:
http://www.wired.com/magazine/2010/06/ff_sergeys_search/
http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-waspregnant-before-her-father-did/
http://www.upwell.us

/Andreas Ericsson

Senaste inläggen

Lämna en kommentar