Kategori Nocturum

Nocturum jobbar just nu med spåret Alkoholen i Exponeringssamhället. Hur påverkas våra alkoholvanor av att vi mer och mer använder sociala medier? Och hur påverkas de sociala medierna när vi dricker alkohol? Ett konkret exempel som är kopplad till frågan är IQ:s fyllefilter på Internet. Där framgår att 45 % av svenska Facebookanvändare mellan 18 och 35 år har använt Facebook när de har druckit alkohol. Ibland blir det lite fel när man Facebookar på fyllan. Därför har IQ lanserat fyllefiltret.

Det fungerar som så att man får en uppgift, exempelvis att klicka på en mygga som flyger runt på skärmen. Om man lyckas klicka på myggen anses man vara tillräckligt nykter för att kunna logga in på Facebook utan att riskera att sätta sig i en dum situation.

Att vi säger dumma eller pinsamma saker på fyllan är ingen nyhet, det har människor gjort lika länge som alkohol har funnits. En skillnad är att det sagda ordet inte finns dokumenterat. Det går alltid att hävda att vittnen som berättar vad man sa på fyllan inte vet vad de pratar om. Det går att förtränga. Men när man vaknar upp dagen efter och läser Facebook-kommentarer så är det svårt att hävda att man själv inte har skrivit det som står där. Samma sak med uppladdade bilder.

Förstås kan inte fyllefiltret hindra någon från att logga in på Facebook på fyllan. Det ska snarare ses som ett sätt att uppmärksamma frågan. Kanske får det en och annan att tänka till innan man ger sig ut och skriver på nätet under alkoholpåverkan?

Fortsätter att diskutera frågan om alkoholen i exponeringssamhället med oss på något av våra två seminarium i april. Måndag 15 april klockan 18:30 – 20:30 eller onsdag 17 april klockan 13:00 – 15:00 på Bryggsalen nära Odenplan i Stockholm.

Klicka här för att anmäla dig eller läsa mera om seminarierna

Senaste inläggen

Lämna en kommentar