Kategori Nocturum

Vi är flock-djur. Umgås vi med människor som dricker mycket alkohol så tenderar vi att själva att dricka mera. Vi vill visa att vi är en del av gruppen genom att bete oss som de andra i gruppen. Ibland överdriver människor sina beteenden en aning för att ännu tydligare passa in i en grupp. Även detta blir ibland väldigt tydligt inom alkoholområdet. Vi inte bara dricker mer av att umgås med vänner som dricker mycket, vi vill även visa upp vårt drickande mer exempelvis genom att berätta om det dagen efter.

Samma sak kan ske inom sociala medier, det blir ett nytt sätt att exponera våra alkoholvanor. Inte bara för dem vi träffar fysiskt, utan för en bredare kretsar av vänner och bekanta. Till skillnad från förr, när vi enbart berättade om våra alkoholvanor muntligt, så kan våra berättelser nu sparas. En fyllebild som känns jätte häftig när den tas, men ganska pinsam dagen efter, kan snabbt spridas över Internet på ett sätt som vi inte har kontroll över.

Vi kanske tänker oss att risken för oönskad spridning av bilder (eller kortare texter) från fyllan gör att vi blir mer försiktiga. Till viss del kan det säkert stämma. Men effekten kan även bli den motsatta. På samma sätt som vi vill visa kompisarna på festen hur vi dricker alkohol, så vill vi även visa kompisarna som inte är på festen. Helt plötsligt har vi kanske hundratals människor som ser vad vi gör, vilket kan förstärka den ”påhejande” effekten. Det faktum att ännu flera ser vad vi gör kan alltså få oss att dricka mera än vi hade gjort om vi inte exponerats för hundratals människor via sociala medier. När vi själva håller i mobilkameran väljer vi förstås vilka av festens bilder som hamnar på Facebook, när någon annan håller i kameran kan vi inte alltid helt styra detta.

Som sagt, vi är flock-djur. Under IT-åldern interagerar flocken även i den virtuella miljön. Eller?

Senaste inläggen

Lämna en kommentar