Kategori Nocturum

Nyhet Skapad av Nocturum 06 mar, 2009 09:42

Hur mycket kan ledarskapet i skolan påverka ungas eventuella psykiska (o)hälsa?

Skolor med ”bra” ledarskap; har man lägre ”ohälsotal” och destruktivt beteendemönster i mindre utsträckning där?

Vad består i så fall ”bra” ledarskap av?

I klassrummet

Det verkar vara få som säger någonting annat än att läraren spelar en viktigt roll för eleven. ”Lärarskapet ska i stor utsträckning präglas av ledarskap”.

– Jag håller med!

Men, är det verkligen så att vi i svenska skolor genomgående har ledare som hälsar eleverna välkomna till dagens lektion?

Hur mycket får man träna och utveckla sin ledarskapförmåga genom lärareutbildningen?

Vilka förutsättningar behöver lärare för att kunna utöva sitt framgångsrika ledarskap i klassrummet?

På skolan

Principal besvarade förr i tiden vem som var husbonde. Dagens titel: skolledare, förklarar väl ännu tydligare vad yrkesutövningen består i, att leda skolan.

Men, vilka förutsättningar har man idag som skolledare att leda verksamheten på en skola?

Hur ser man generellt på sin roll? Är man en förvaltande och utförande mellanchef eller är man en självständig motor som driver verksamhet genom idé och utveckling?

Går dessa båda utgångspunkter att förena?

Det här är frågor ska jag försöka finna olika perspektiv på! Vilket är ditt perspektiv?

Återkommer, Hej! / Jenny

Senaste inläggen

Lämna en kommentar