Kategori Nocturum NY

Maktministeriet gör en podd där de pratar om makt och kommunikation på Internet. I senast avsnittet  diskuterar de alkohol på nätet. Det handlar inte om vinklubbar eller statlig alkoholinformation till ungdomar, det handlar om hur vi som Internetanvändare förhåller oss till alkohol. Podden ligger väldigt nära Nocturums spår alkoholen i exponeringssamhället. I detta blogginlägg resonerar jag lite om delar av innehållet i podden.

Klicka här för att höra Maktministeriets podd om alkohol på nätet.

I början diskuteras huruvida sociala medier ger en korrekt bild av hur mycket alkohol andra dricker? Om alla ens vänner reser utomlands en gång per år och då skriver om det i sociala medier så kommer vi se någon som är ute och reser mest hela tiden. Vi kan då uppfatta detta som att ”folk är ute och reser varje dag”. Samma sak kan gälla alkohol. Om många vänner lägger ut alkoholbilder då och då, så kommer vi se mycket alkohol i våra flöden. Kanske är det så att vi gärna lägger upp avvikelser på sociala medier, alltså sådant som inte tillhör vår vardag. Den som dricker alkohol ungefär två gånger per månad väljer kanske att lägga upp en bild vid dessa tillfälle för att det är trevligt och avviker från vardagen (till skillnad mot att lägga upp en bild varje gång man dricker mjölk, vatten eller läsk). Med många sådana inlägg i flödet kan vi uppfatta det som att folk dricker ofta, fast det egentligen är summan av många sällan-konsumenters drickande. Det kan där med vara lätt att uppfatta det som att andra dricker mer alkohol än vad de faktiskt gör.

De alkoholbilder som läggs ut uppfattas generellt som glamoriserande. I podden talas till och med om att bakis-tweets ibland har en glamoriserande underton. Det är sällan vi ser bilder på ett ensamt vinglas i ett tomt kök eller när någon blir våldsam efter att ha druckit alkohol. Detta är troligtvis symptom på hur vi uppför oss generellt i sociala medier. Vi vill lyfta fram positiva och avvikande saker i våra flöden, så även alkoholkonsumtion.

I podden konstateras att både sociala medier och alkohol är faktorer som tenderar att göra oss modigare. Många vågar göra mer udda saker när de har druckit alkohol och många vågar skriva mer utmanande saker på Internet då de kan gömma sig bakom skärmen. Att då vara alkoholpåverkad på sociala medier kan ge en dubbelt modig effekt vilket kan vara både positivt och negativt. Det kan leda till positiva sociala kontakter men det kan också bli fel. Man kan vakna dagen efter en fest och börja med att kolla av sociala medier. Behöver man avtagga sig själv från någon bild eller be om ursäkt för någonting dumt man skrev till någon kvällen innan? Till skillnad från pinsamheter och dumheter AFK så är det angeläget att snabbt hantera detta på sociala medier då bilder och tweets lätt kan spridas vidare medan händelser AFK redan är glömda eller åtminstone saknar bevis. Ett annat förhållningssätt som nämns är att låta ”skräp” ligga kvar och tänka att det försvinner i mängden av all annan information. Genom att Twittra extra mycket om annat så hamnar den dumma Tweeten längre ner i ens flöde.

Dricker vi mer på grund av alkohol på nätet? Det finns förstås inget givet svar på frågan. Diskussionerna i podden skulle kunna tolkas som att det åtminstone finns tendenser till att sociala medier kan bidra till en ökad alkoholkonsumtion då vi lätt får uppfattningen att andra dricker mer än vad de faktiskt gör. Podd:isterna tror dock inte att det finns något sådant samband.

Diskutera vidare med Nocturum!

Boka redan nu in fredag 13:e september klockan 13:00 – 15:00 då kommer Nocturum anordna ett seminarium om Alkoholen i Exponeringssamhället. Skicka ett mail till info@nocturum.se så får du en inbjudan till seminariet!

/Oskar Jalkevik

Senaste inläggen

Lämna en kommentar