Kategori Nocturum

Klicka här för att anmäla dig till seminariet

Klicka här för att följa eventet på Facebook

Sociala medier har blivit en viktig del i våra liv. Vi har Facebook, Twitter och blogg för att visa upp oss och kommunicera med vår omvärlden. Vilken roll får den folkkära drycken alkohol när vi kommunicerar mer på sociala medier? Kan de sociala medierna påverka vårt sätt att förhålla oss till alkohol? Och kan alkoholen förändra vårt sätt att agera på sociala medier?

Vi ser olika mycket alkohol i våra flöden beroende på vilka sociala nätverk vi använder, vilka vi är vän med/följer samt utifrån de sociala nätverkens gissningar om hur mycket alkohol vi vill se. Många upplever att alkoholen dyker upp mer och mer i flödena. Hur mycket alkohol vill vi se och själva visa upp för andra? Om detta berättar Magnus Jägerskog på IQ som bland annat tagit fram rapporten ”Fullast på Facebook”.

Är alkohol en statussymbol på sociala medier? Vilka effekter får det att fler visar upp sina (ibland överdrivna/underdrivna) alkoholvanor i sociala medier? Brit Stakston, JMW och Erik Wagner, IOGT-NTO, resonerar om huruvida sociala medier kan skapa ett virtuellt grupptryck eller majoritetsmissförstånd. Kan det vara så att aktiva nykterister på sociala medier kan leda till att andra dricker mindre?

Många svenskar har någon gång skrivit något på fyllan som de senare ångrar. För att på ett lite roligt sätt belysa detta har IQ, i samarbete med PR byrån Deportivo, tagit fram ett fyllefilter för Facebook. Anders Hallén från Deportivio berättar om arbetet och tankarna bakom fyllefiltret.

Vi får även träffa @tiomilaskog som berättar hur han använde Twitter som verktyg för att komma ur sitt alkoholmissbruk. Han berättar vad som skiljer en virtuell tillnyktringsprocess från köttrymden och svara på frågan om det verkligen stämmer att just Twitter räddade honom från missbruket? Kan vi se vilka som har tendenser till riskbruk/missbruk genom att följa dem på sociala medier?

Välkommen till en spännande eftermiddag om dialektiken mellan alkohol och sociala medier!

Dag och tid

Fredag 13:e september klockan 13:00 – 15:00

Plats

Bryggarsalen. Norrtullsgatan 12N (tunnelbana Odenplan)

Mer information

Oskar Jalkevik, telefon 0736-12 05 69 eller info@nocturum.se

Seminariet webbsänds direkt här på www.nocturum.se

Schema

13:00 Inledning

Oskar Jalkevik, Nocturum

13:10 Vad ser vi i våra flöden?

Magnus Jägerskog, IQ visar hur alkoholen tagit mer plats i våra flöden.

13:30 Kan sociala medier påverka våra alkoholvanor?

Brit Stakston, JMW och Erik Wagner, IOGT-NTO diskuterar hur grupptryck och majoritetsmissförstånd på nätet kan få oss att dricka mera?

14:00 Bensträckare med fika

14:10 Fyllefilter på Facebook och app till mobilen

Anders Hallén, Deportivo, om varför fyllefilter för Facebook och mobil

14:30 Twitter för att komma ur ett missbruk

Nicklas Vagge berättar om hur han använda Twitter som ett livsviktigt stöd när han hade bestämt sig för att sluta dricka alkohol.

15:00 Slut

Välkommen till en spännande eftermiddag om alkohol och sociala medier!

Klicka här för att anmäla dig till seminariet

Senaste inläggen

Lämna en kommentar