Kategori Nocturum

Just nu pågår planeringen av höstens seminarium ”Alkoholen i exponeringssamhället” för fullt. Snart är det klart med ett datum för seminariet! Ett perspektiv som många diskuterar är om sociala medier kan skapa ett grupptryck eller majoritetsmissförstånd som i sin tur kan leda till en ökad alkoholkonsumtion?

Grupptryck och majoritetsmissförstånd anses många gånger vara viktiga orsaker till alkoholkonsumtion, inte minst bland ungdomar. ”Alla dricker för att alla dricker”. Som nykterist upplever jag ofta att människor jag äter middagar med gärna väljer alkoholfritt när de är i mitt sällskap, framför allt om jag är först med att välja dryck. Men jag tycker mig också se att många gärna väljer alkoholhaltig dryck vid de tillfällen det finns en tonstark alkoholkonsument i sällskapet. Detta är förstås inget vetenskapligt bevis för grupptryckets existens men visar ändå på en tendens.

Frågan är om sociala medier kan ha samma effekt? På sociala medier dricker man ju normalt inte tillsammans med andra, även om det förstås är möjligt att sitta och skåla med någon framför en webbkamera. Men många visar upp sina alkoholvanor via sociala medier, dels i text, men också med bilder på glas innehållandes alkoholdrycker och bilder från sammanhang där man dricker alkohol.

Det är vanligt att ungdomar tror att andra jämnåriga dricker och röker mer än vad de faktiskt gör. Så kallat majoritetsmissförstånd. Orsaken till detta kan vara att många pratar om sina vanor i större ordalag än vad som faktiskt är fallet. Gäller även det i sociala medier? Om jag tänker på mig själv så vill jag påstå att den bild av mig själv som jag ger på Facebook och Twitter inte helt stämmer då jag väljer att lyfta fram vissa saker väldigt mycket medan jag väljer att helt utelämna andra saker. En person som dricker alkohol två gånger per månad och som varje gång skriver om detta på Facebook och visar upp bilder kan alltså framstå som en mer frekvent alkoholkonsument än den är, då vederbörande troligtvis inte visar upp bild på mjölkglas under månadens andra 28 dagar. Om du brukar gilla bilder föreställandes alkoholdrycker från en viss användare, så ser Facebook till att du får se ännu mera sådana bilder från den personen. Överdriften förstärks.

Vi är flockdjur. När vi, genom sociala medier, får en uppfattning av att människor i vår omgivning dricker mer alkohol än vad de i själva verket gör, kan det då göra att vi själva ökar på våra alkoholvanor? Tar detta majoritetsmissförstånd andra uttryck i sociala medier, jämfört med köttrymden? Kan sociala medier påverka våra alkoholvanor?

Vill du få en inbjudan till höstens seminarium om Alkoholen i Exponeringssamhället där denna frågan kommer diskuteras vidare? Skicka ett e-mail till info@nocuturm.se så blir du först att få en inbjudan!

/Oskar Jalkevik

Senaste inläggen

Lämna en kommentar